De blog van The Write Mind

Driewerf hoezee! Niets gaat boven een tevreden klant

Driewerf hoezee! Niets gaat boven een tevreden klant
In deze Unboggle post komen volgende onderwerpen aan bod:

Driewerf hoezee! Niets gaat boven een tevreden klant

Het is altijd mijn credo geweest, en keer op keer zie ik het bevestigd worden in de dagdagelijke praktijk: niets gaat boven een tevreden klant. Nu ik voor BuildSoft, toonaangevend ontwikkelaar van constructieve rekensoftware, een reeks klantenverhalen aan het schrijven ben ter ondersteuning van hun marketing plan mocht ik dit nogmaals aan den lijve ondervinden.

Zo was ik recent, in het kader van dit copywriting project, op weg naar Staalbouwkundig Adviesburo van Odenhoven in Heijningen, Nederland. Het werd alvast een blij weerzien met Marcel van Odenhoven, 10 jaar na mijn vorig bezoek waarbij ik hem als toenmalig Sales Manager kwam informeren over de BuildSoft rekensoftware. Dat bezoek ben ik me steeds blijven herinneren. En dat niet enkel omdat Marcel me vanuit zijn jarenlange expertise als constructeur een uitgebreide reeks pertinente vragen voorlegde, maar vooral ook omdat Staalbouwkundig Adviesburo van Odenhoven kort na dit toch wel intense bezoek een BuildSoft klant werd.

Een bevlogen verteller aan het woord

Deze keer is het mijn beurt om een aantal vragen te stellen, en Marcel aan het woord te laten over zijn ervaringen met de producten van BuildSoft. Mijn Yeti USB microfoon komt daarbij heel goed van pas.

Marcel is een rasechte verteller, en heeft goed nagedacht over de vragen die ik hem heb toegestuurd als voorbereiding op dit interview. Zo levert elke vraag een pak informatie op – en dat houd je niet bij door alleen maar nota te nemen op papier.

Tijdens het interview komt al snel ter sprake dat Adviesburo van Odenhoven zijn dertigste verjaardag viert. Dat is best een hele tijd, maar de bevlogenheid waarmee Marcel over zijn opdrachten verhaalt maakt duidelijk dat de passie voor staal nog steeds heel levendig is. Marcel studeerde trouwens af HTS Bouwkunde, en is gediplomeerd als staalconstructeur aan het HTI Amsterdam. In 1995 is daar het diploma Staalconstructeur SG (nu MSEng) aan toegevoegd. Gedurende zijn professionele activiteit heeft hij zich steeds sterk gericht op staalconstructies, met een bijzondere focus op detailberekeningen.

Een man van maakbaar staal

Vanuit die specialismen levert Marcel diensten aan staalconstructiebedrijven en ingenieursbureau’s, en was hij de afgelopen jaren betrokken bij heel wat spraakmakende projecten. Zo zorgde hij in opdracht van hoofdconstructeur DHV (nu RHDHV) voor de detaillering van kolommen, voetplaten en lastinleidingsconstructies bij het constructief ontwerp van de woontoren New Orleans in Rotterdam, een complex van de Portugese architect Alvaro Siza.

Als staalconstructeur denkt Marcel steeds goed na over de maakbaarheid van een constructie. Vandaar net zijn bijzondere aandacht voor detaillering en detailberekeningen, want maakbare details zijn elementen die voor zijn opdrachtgevers winst opleveren tijdens het bouwproces.

Een flits uit het verleden

“Dat vraagt natuurlijk ook wel een en ander van de rekensoftware die ik gebruik” zegt Marcel. “Voor mij is het absoluut essentieel dat die software het makkelijk maakt een rekenmodel te laten groeien van concept naar detaillering, zodat je kan inzoomen van groot naar klein. Ik verwacht van mijn constructieve rekensoftware dan ook een stukje vrijheid en flexibiliteit, waardoor ik mijn constructieve verbeelding aan het werk kan zetten. Zo kan ik in 3D modelleren wat ik wil, en hoe ik dat wil.”

Op slag waan ik me 10 jaar terug in de tijd. Het beeld dat ik nog steeds voor me zie is er een van een ingenieur die op zoek is naar een rekensoftware waarmee hij op een eenvoudige manier kan doen wat hij wil, en naar eigen inzicht constructieve problemen kan modelleren. Uiteraard steeds conform de EN normering die van toepassing is, “maar” zegt Marcel “ik heb ervaren dat je als constructeur verder moet denken dan de regeltjes van de normering. Waar je echt het verschil kan maken voor je klant is door in te zetten op een optimaal inzicht in het functioneren van de structuur.” Ik spreek hier dus niet enkel met een tevreden klant, maar ook met iemand die er alles aan doet om ook zijn klanten tevreden te maken.

Een 3D spel

“Als de vele projecten waaraan ik de afgelopen jaren heb meegewerkt me iets hebben duidelijk gemaakt” vat Marcel van Odenhoven samen, “is het wel dat het werk van de constructeur niet ophoudt bij het uitwerken van een ontwerp dat veiligheid en betrouwbaarheid garandeert. Uiteraard is dat zonder meer noodzakelijk, maar eigenlijk is het absoluut niet voldoende. Zeker niet in tijden waarin prijsdruk steeds groter wordt. Dan moet je verbeelding aan de dag durven leggen, en denken in termen van maakbaarheid bij ontwerp en detaillering van een staalconstructie.

Dat is voor mij het échte spel van de constructeur, en ik hou ervan om dat spel te spelen binnen een 3D werkomgeving als Diamonds van BuildSoft. Die ondersteunt me in alle fasen van mijn denkproces, en biedt me de nodige vrijheid om creatief uit de hoek te komen.”

Zorgen voor een tevreden klant

Ik had het zelf niet plastischer kunnen uitdrukken. En nu ik het toch heb over plasticiteit en creativiteit, moet ik absoluut kwijt dat ik tijdens ons gesprek heel erg gecharmeerd was door de stalen werkbrug waarvan Staalbouwkundig Adviesbureau van Odenhoven het constructief ontwerp verzorgde. 30 meter hoog boven de begane grond is die werkbrug opgehangen aan de twee voetbalvelden grote ‘Sixtijnse kapel van Rotterdam’, het iconische kunstwerk van Arno Coenen op de binnengevel van de Rotterdamse Markthal dat officieel de naam de Horn of Plenty draagt.

De Rotterdamse Markthal, met zicht op de Horn of Plenty

De Rotterdamse Markthal, met zicht op de Horn of Plenty langsheen de gebogen binnengevels
© Ossip van Duivenbode

Werkbrug bovenin de Markthal Rotterdam

De werkbrug is duidelijk zichtbaar opgehangen aan plafondrails over de volledige lengte van de Rotterdamse Markthal, om het onderhoud van kopgevels en langsgevel binnenin mogelijk te maken. © Rienus van Est (Estek)

Met deze werkbrug wordt ingestaan voor het onderhoud van kopgevels en langsgevel binnenin dit gebouw. Dit is best wel een heel bijzonder project, zoals je trouwens dit najaar zal kunnen lezen in het klantenverhaal dat ik voor BuildSoft schreef op basis van dit interview.

Kortom, ik keer met een goed gevoel terug naar België. Niet enkel omdat ik een pak bruikbaar materiaal verzameld heb voor het schrijven van een boeiend klantenverhaal, maar vooral omdat ik heb mogen praten met een tevreden klant die zelf ook klantentevredenheid centraal stelt.  Dat geeft me inspiratie voor een vlotte tekst die constructief ingenieurs ook echt kan aanspreken, zodat ik op mijn beurt kan zorgen voor een tevreden klant.

Interessant? Vergeet deze Unboggle post niet te delen:
Luc Meulewaeter Driewerf hoezee! Niets gaat boven een tevreden klant
Ontdek aanverwante Unboggle posts:
Luc MeulewaeterDriewerf hoezee! Niets gaat boven een tevreden klant