De blog van The Write Mind

De paradox van een niet-commerciële marketing aanpak

De paradox van een niet-commerciële marketing aanpak
In deze Unboggle post komen volgende onderwerpen aan bod:

De paradox van een niet-commerciële marketing aanpak

Een niet-commerciële marketing aanpak? Dat lijkt inderdaad wel een contradictio in terminis. Alhoewel, … het is wel net wat content marketing doet.

Met succes trouwens, zoals je hieronder kan lezen in de korte samenvatting van een interview met Jacob Van Lier op Marketingfacts. Daarin vertelt hij over hoe bij de Nederlandse zorgverzekeraar VGZ content marketing bijna een wetenschap is.

Volgens Jacob is net “niet-commerciële content commercieel het meest effectief”. Bij het ontwikkelen van dergelijke content speelt storytelling een heel belangrijke rol. Wil je daarover meer weten, dan beveel ik jou een korte blog post aan die op PR MEDIA is verschenen. Maar bovenal loont het de moeite om de korte film te bekijken waarin Beth Comstock (Vice Chair, General Electric) vertelt hoe GE storytelling aanpakt.

Storytelling & de paradox van een niet-commerciële marketing aanpak

Why Storytelling Is Key To Making An Impact For Your Brand

Deze blog post op PR MEDIA bespreekt heel kort 10 belangrijke feiten die je beter helpen te begrijpen hoe het vertellen van verhalen (“storytelling”) ook jouw merk kan versterken. Storytelling past perfect binnen een content marketing strategie, omdat het helemaal inzoomt op het delen van waardevolle informatie en ervaringen op een niet-commerciële manier.

Lees verder op PR MEDIA…

Personal Connection in Corporate Storytelling

Een korte film waarin Beth Comstock (Vice Chair, General Electric) het heeft over hoe belangrijk storytelling wel is voor bedrijven om mensen te raken en mindshare op te bouwen. En ja, zelf vindt ze dat ingenieurs prima verhalen kunnen vertellen!

Lees alvast een korte samenvatting hieronder, maar vergeet absoluut niet de korte film te bekijken (4 minuten volstaan!) – inclusief het voorbeeld dat illustreert hoe GE storytelling aanpakt.

“Behind every person, behind every company, behind everything, there is a story – and the most relevant stories connect on a personal level.

The ability to simplify is very important. If you are a company, how are you memorable when you have very complicated things to talk about? Very often in business we only want a logical, mathematical, financial dealing and the reality is you have to be about a story to connect. To connect to a person, to connect to a customer, to connect to a product.

You can’t sell something until you’ve entered someone’s mind. We talk about market share, but it’s really about getting mind share. Getting inside people’s minds and creating a story for what’s possible.

I find some of our best storytellers are engineers. What you need to create is a central group that’s good at translating, that knows how to elicit a passion in someone to get them tell their story.”

Bij VGZ is content marketing bijna een wetenschap

Tot slot een interview met Jacob van Lier op marketingsfacts.nl. Jacob is marketeer bij de Nederlandse zorgverzekeraar VGZ, en is heel enthousiast over de inzet van content marketing. Binnen een van oorsprong op de consument gerichte organisatie, richt Jacob zich als enige marketeer bij de afdeling marktbewerking op de B2B markt.

Hoe ziet hij zelf zijn taak? “Simpel: ik genereer leads voor verkoop. Ik heb daar ook KPI’s voor, we hebben goed omschreven wat een lead is.”

En de aanpak van Jacob werkt. “Vroeger hoorde ik wel eens: ‘marketing doet te weinig voor verkoop’, nu is dat anders. Met de zakelijke marktbewerking generen we zoveel leads, dat vastlegging en opvolging veel tijd vragen. … Het is een voorbeeld dat content marketing gewoon werkt. Maar dan moet je de content wel baseren op behoeften van klanten.”

Zegt Jacob ook nog: ”Wat leuk is, is dat de hele marketingcommunicatie nu kantelt richting content. De paradox is dat juist niet-commerciële content commercieel het meest effectief is.”

Lees het volledige interview op marketingsfacts.nl.

Ter afsluiting

Een niet-commerciële marketing aanpak lijkt inderdaad sterk paradoxaal op het eerste gezicht. Maar zoals bovenstaande verhalen en getuigenissen perfect illustreren, is zo een niet-commerciële aanpak op basis van storystelling technieken net heel effectief om met jouw communicatie boven de ruis van elke dag uit te komen en de klik te maken met jouw klanten en prospecten.

Bij The Write Mind kunnen we je daarbij helpen, en zo samen jouw mindshare opbouwen. Ontdek het content marketing aanbod van The Write Mind.

Interessant? Vergeet deze Unboggle post niet te delen:
Luc Meulewaeter De paradox van een niet-commerciële marketing aanpak
Ontdek aanverwante Unboggle posts:
Luc MeulewaeterDe paradox van een niet-commerciële marketing aanpak