De blog van The Write Mind

Digitaal innoveren op de fiets

Digitaal innoveren op de fiets
In deze Simsalabim post komen volgende onderwerpen aan bod:

Digitaal innoveren op de fiets

Kort voor de zomer publiceerde ik een eerste blog post over de sterk tot de verbeelding sprekende combinatie van digitaal innoveren en fietsen.  Tijd voor een korte update. Om het u zo makkelijk als mogelijk te maken hernemen we hier de reeds vroeger geselecteerde blog posts, voorafgegaan door enkele nieuwe berichten. Nogmaals tijd dus voor digitaal innoveren op de fiets!

Een nieuwe stimulans voor technologische innovatie

Sinds de UCI in 2014 de regels opnieuw versoepelde, en het opnieuw is toegestaan om gebruik te maken van een fiets met aerodynamische kenmerken zoals dichte wielen en een ligstuur, werd het toenmalige werelduurrecord van 49,700 km tot op heden al vijf keer verbeterd. En hoewel Sir Bradley zijn zelfverklaarde doelstelling van 55 km niet haalde in juni, slaagde hij er wel in het vorige werelduurrecord met maar liefst 1,589 km aan te scherpen tot 54,526 km.

De versoepeling van de UCI-regels zorgde ervoor dat renners én fietsenfabrikanten opnieuw meer belangstelling tonen voor het werelduurrecord. Fabrikanten zetten daarbij hoog in op technologische innovaties die de renners in staat stellen steeds sneller te fietsen.

Een combinatie die inderdaad sterk tot de verbeelding spreekt

Daarom hieronder een aantal interessante blog posts waarin de thema’s fietsen en digitale innovatie aan bod komen. En daarbij gaat het heus niet altijd over steeds maar sneller fietsen. Alvast veel leesplezier gewenst!

Nieuw: Could a Car Following a Cyclist Determine the Tour de France Outcome?

Blog post van Bert Blocken, op 2 juli 2015 gepubliceerd op de ANSYS blog | 3 juli, 2015

Prof. Bert Blocken (TU/e en KU Leuven) verricht samen met zijn team al enige tijd onderzoek naar de aerodynamische effecten die wielrenners op elkaar uitoefenen tijdens het koersen. Voor iedereen lijkt het perfect logisch dat wieltjeszuigers een veel lagere luchtweerstand ondervinden. De conclusie van Prof. Blocken en zijn team dat zo een wieltjeszuiger ook de luchtweerstand vermindert voor de renner die voorop rijdt, wekt allicht bij velen verwondering op. Prof. Blocken en zijn team diepten dit idee verder uit, en vonden dat de aerodynamische invloed van een volgwagen bij een tijdrit zelfs het verschil kan maken tussen winst en verlies.

Nieuw: 3D-printed compostable bike frame is made from plants

Blog post van Ben Coxworth, op 31 augustus 2015 gepubliceerd op gizmag | 31 augustus, 2015

Als u of ik een nieuws fiets kopen, dan is de kans zeer klein dat het fietskader gemaakt is van hernieuwbare materialen. Wie goed zoekt, kan allicht een fiets vinden met een houten kader – maar veel verder dan dat gaat het meestal niet. Maar ook op dit gebied dient verandering zich aan. De Italiaanse ontwerpstudio Eurocompositi heeft een mountain bike frame ontworpen dat 3D geprint wordt. Het bijzondere aan dit ontwerp is wel dat het kader geprint wordt met een biopolymeer op basis van maïs of rietsuiker.

Thought Leader Thursday: Modern Designers

Blog post van Luca Frattari, gepubliceerd op de Altair Innovation Intelligence blog | 11 juni, 2015

Lees hoe virtuele simulatie bijdraagt tot de ontwikkeling van een prototype fietskader dat is opgebouwd uit houten lamellen. Architecten Martino Hutz, Atanas Zhelev en Mariya Korolova kregen het idee om een dergelijk kader te bouwen toen ze een houtstructuur aan het ontwerpen waren voor een woning in Londen. En als structuurontwerp u interesseert: lees deze blog post dan zeker helemaal door. Op het einde wordt een mooi voorbeeld gegeven van een 3D geprinte structurele knoop ontworpen door ARUP.

IoT Makes Digital and Physical Worlds Inseparable

Blog post van Jon Marcus, gepubliceerd op PTC’s Product Lifecycle Report blog | 5 juni, 2015

Sensoren gemonteerd op een mountainbike kunnen een pak gegevens opmeten en via geïntegreerde netwerktechnologie beschikbaar maken over het internet.  Op die manier kan informatie worden verzameld over het gebruik van de mountainbike. Die informatie kan worden teruggekoppeld naar het ontwerpteam dat zo de échte wereld kan combineren met het digitale ontwerpmodel en de mountainbike verder kan optimaliseren. Dit “digital twin” concept is een mooi voorbeeld van wat in toekomst mogelijk kan worden als de werkelijke en de virtuele wereld samenkomen.

Een gezondsheids-app met een hart

Interview met Eva Geurts en Karin Coninx, gepubliceerd op de iMinds web site | mei, 2015

Voor patiënten die herstellen van een hartaanval is regelmatige lichaamsbeweging een belangrijk onderdeel van het revalidatieproces. Eenmaal die patiënten het ziekenhuis verlaten, is het echter vaak moeilijk om gemotiveerd te blijven. Daarom ontwikkelde de Universiteit Hasselt — in samenwerking met het Jessa Ziekenhuis — een app die hartpatiënten niet alleen aanzet om met de fiets te bewegen, maar hen ook de hulpmiddelen biedt om dat op een veilige en efficiënte manier te doen.

Decision analytics for the perfect race

Blog post van Jean-François Puget, gepubliceerd op de IBM Big Data & Analytics Hub | 11 juni, 2015

De Race Across America (RAAM) is een non-stop fietswedstrijd dwars door Amerika over een afstand van meer dan 3000 mijl. De route ligt vast, maar de deelnemers kunnen zelf beslissen waar en wanneer ze halt houden om te rusten. Het team rond ultra-cyclist Dave Haase doet een beroep op big data analytics om rustpauzes optimaal in te plannen, en op die manier Dave’s kansen te maximaliseren om als eerste de eindstreep te halen.

Interessant? Vergeet deze Simsalabim post niet te delen:
Luc Meulewaeter Digitaal innoveren op de fiets
Ontdek aanverwante Simsalabim posts:
Luc MeulewaeterDigitaal innoveren op de fiets